tisdag 11 september 2012

En magisk läsupplevelse!














Nu har jag äntligen läst "Cirkeln" - ungdomsromanen som alla har pratat om sen den kom ut förra året!
Jag gillade boken mycket, och håller verkligen med alla som varit positiva till den.
När "Cirkeln" kom ut fick den urfina recensioner i tidningarna. Bloggarna skrev massor av beröm, och alla läsare jag mötte på biblioteket som läst boken, pratade varmt om den.
Böcker som "alla" andra gillar blir jag ofta besviken på. Förmodligen har jag för höga förväntningar från början, men roligt nog klarade "Cirkeln" att leva upp till dem.
Här får man en cool och magisk läsupplevelse med massor av action, som håller från start till mål!
Vad har ni andra som läst boken tyckt?
Kommentera gärna! Det vore så roligt att höra ifrån er lite...


Förra året gav jag gav bort boken i julklapp till min tonåriga systerdotter.
Hon började läsa den nästan direkt, och sen låg hon vaken en hel natt och bara läste och läste!
Boken var så fängslande, på ett nästan magiskt sätt, att hon bara var tvungen att läsa tills den var slut. Tyvärr hade hon matteprov dagen efter, vilket ju inte var så bra timing...

Ni känner väl vad som händer i "Cirkeln"?
I det lilla brukssamhället Engelsfors (i Västmanland?) börjar konstiga saker att hända....
En mörk natt när månen är blodröd förs 6 tonårtjejer till stans nedlagda dansbana.
De vaknar upp där, och ingen av dem vet hur de kom dit. Tjejerna känner knappt varandra, och är definitivt inte kompisar. Det enda de har gemensamt är att de alla går på gymnasiet i Engelsfors.
Den här natten får de veta att de är häxor med magiska egenskaper. Tillsammans är de starka, och det är bara så de kan besegra ondskans makt som slagit  ner i Engelsfors.
Ja det låter lite larvigt när jag beskriver det så här, men när du läser blir allt trovärdigt!
I "Cirkeln" förbereder sig tjejerna för den stora striden, och i fortsättningen "Eld" går kampen vidare.
Nästa år kommer den avslutande delen som ska heta "Nyckeln". Det är nog många därute som väntar med spänning på den boken...

I intervjun här nedan kan du se några tjejer från Eskilstuna intervjua författarna, Mats Strandberg och Sara Elfgren Bergmark. De berättar bl a om hur de fick idén till böckerna, och hur det går till att jobba tillsammans när man skriver en bok.



Vill du läsa "Cirkeln" och "Eld"? De finns också som ljudböcker på Arboga bibliotek.
Titta i vår bibliotekskatalog om de är lediga att låna hem just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar