fredag 17 maj 2013

Hur ska det gå för Mickey?












Den amerikanske författaren Harlan Coben skriver otroligt spännande, och väldigt populära deckare för vuxna. De böckerna har ofta Myron Bolitor i huvudrollen.
Myron löser olika spännande fall som alla utspelar sig i sportvärlden.
Myrons egen sportkarriär avbröts tidigt av en skada, så nu jobbar han i stället som sportagent.
Det vill säga, han hjälper olika sportstjärnor att förhandla fram bra kontrakt med sina klubbar. Kontrakt som ger sportstjärnorna MYCKET pengar.

I Cobens nya bok, "Beskyddaren" vänder han sig till en något yngre målgrupp, tonåringar och unga vuxna.
Men även jag som är vuxen tycker att boken är mycket spännande och läsvärd!
I "Beskyddaren" är Myrons 15-årige brorson Mickey huvudperson.
Mickey har det sannerligen inte lätt. Hans pappa dog ganska nyligen i trafikolycka, och efter den sorgliga händelsen har hans mamma helt tappat greppet. Hennes sätt att klara av sorgen var att börja knarka. Nu är hon intagen på ett behandlingshem.
Mickey blir tvungen att flytta hem till sin farbror Myron. En farbror han inte känner, och inte tycker om...
Som om det inte var nog med elände; Mickey måste också börja i en ny skola.
En ny skola där alla verkar vara fullkomliga idioter. Alla utom tjejen Ashley förstås. Hon som snabbt blir hans flickvän.
Men plötsligt försvinner Ashley, utan att lämna några spår efter sig. Vad har hänt henne?
Mickey ger sig in i farlig och spännande jakt efter sanningen, som också ger honom oväntade ledtrådar om hans egen familj.

"Beskyddaren" är den första boken i en ny serie om Mickey Bolitar. Det är jag tacksam för!
Redan när jag läser sista raderna i boken, börjar jag längta efter fortsättningen.
"Beskyddaren" är verkligen en så kallad "bladvändare". Så otroligt spännande att du inte kan sluta läsa!
Jag vet att fortsättningen redan kommit ut på engelska, så jag hoppas att bokförlaget skyndar på att översätta den. Jag vill definitivt läsa mer om Mickey!
Om du gillar spännande, smarta historier med oväntade grepp, är detta säkert också en serie för dig!

Vill du läsa "Beskyddaren"? Du kan låna den hos oss på Arboga bibliotek.
Titta i vår bibliotekskatalog om boken finns ledig att låna just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar