onsdag 17 augusti 2011

Lättläst rysare som bok+CD!

Trettonårige Adam tycker att livet är pest! Han är arg och förbannad och hatar allt! Framför allt sin urgamla dator som är så långsam att inga nya moderna spel fungerar på den. Han kan inte göra något kul med sin dator. Inte ens world of warcraft fungerar som det ska.
Men det allra värsta, det som förstör Adams sommarlov totalt, är resan till Kiruna. Adams pappa ska jobba i Kiruna under sommaren, och Adam är tvungen att följa med! Trots att det är hans största mardröm...
Vad ska han göra en hel sommar i Kiruna, där han inte känner någon? Pappa kommer ju bara att jobba hela tiden i alla fall... Han har fått i uppdrag att göra nytt kodsystem till Esrange, den stora rymdstationen i Kiruna.
Sommaren blir inte så långtråkig som Adam fruktat. Med hjälp av pappas mutpresent, en ny dator, kommer han i kontakt med nya chattkompisar i Kiruna. Men är de riktiga kompisar, eller vill de bara lura honom?
Adam hamnar i ett spännande actionfyllt kidnappningsdrama, där otäcka skurkar är ute efter pappas hemliga datakoder.

Om du gillar att läsa spännande lättlästa böcker där mycket händer, så är detta en perfekt bok för dig! Den passar bra från 11-12 år och uppåt.
Inuti boken finns en CD där boken är inläst. Det är ett bra sätt att träna sin läsning, när man lyssnar och läser själv samtidigt.
Alla lärare vill jag tipsa om bokförlaget Hegas hemsida. Där finns färdiga instuderingsfrågor till boken att ladda hem! Kanske kan vara användbart inom skolan?

Vill du läsa "Adam och koderna"? Titta här om den finns att låna.

Vi har även andra spännande, lättlästa böcker av KG Johansson om du vill låna ännu flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar