måndag 8 mars 2010

"Vad mina vänner inte vet" och "Vad min flickvän inte vet" av Sonya Sones




Att jobba som barn och ungdomsbibliotekarie innebär att man förväntas läsa en massa böcker, oftast på sin fritid. Ibland känns läsandet bara som ett jobb, och då tappar jag lusten att läsa ett tag.
Därför är det extra kul att få göra reklam för de här två böckerna, "Vad mina vänner inte vet" och "Vad min flickvän inte vet".
De är två helt underbara böcker som jag verkligen njöt av att läsa!

Sophie är 14 år och går i en amerikansk Highschool. Hon är snygg och populär med många vänner.
Under ett skollov när de bästa vännerna är bortresta från stan, börjar hon av en händelse umgås med Murphy. Killen som hela skolan tycker är världens tönt.
Hon och Murphy har samma intressen - de älskar båda att teckna och måla.
En dag stöter de på varandra på stans konstmuseum. De börjar prata, och upptäcker snabbt att de trivs OTROLIGT bra tillsammans. Kärleken slår till, och de blir ett par. Sophie försöker stå emot, men det går inte...
Men kan man vara tillsammans med skolans tönt? Vad säger kompisarna då?

I den första boken "Vad mina vänner inte vet" är det Sophie som berättar historien, och i bok nummer 2 får vi veta hur pojkvännen Murphy tänker och känner inför deras kärlekshistoria.
Vi som läsare får tjuvläsa parets egna dagböcker, och får vara med om allt som händer dem, både i lycka och sorg.
Böckerna är lättlästa och gripande, och känns väldigt trovärdiga.
Många tonåringar kommer att känna igen sig i den här kärlekshistorien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar