tisdag 19 juli 2011

Tillbaka på jobbet!

Nu är den långa härliga semestern slut, och jag är åter tillbaka på mitt jobb på Arboga bibliotek.
Det känns kul att sätta igång med bloggandet igen! Jag hoppas ni inte har saknat mig alltför mycket...
Semestern i år innebar bland annat en resa till USA, och där passade jag givetvis på att besöka ett bibliotek. Det är alltid spännande att kolla in hur andra gör, och se om det finns några kul idéer man kan knycka och använda på sitt eget bibliotek.
Barnavdelningen på det bibliotek jag besökte, i Washington D.C, såg egentligen rätt tråkig ut. Det var grått och tråkigt, utan några färger och dekorationer på väggarna. Men däremot var personalen väldigt duktiga på att skylta med böckerna, och presentera dem på ett kul sätt.
Jag upptäckte där att Jeff Kinneys serie "Dagbok för alla mina fans" verkar vara otroligt populär. På engelska heter den "Diary of a wimpy kid", och personalen hade gjort en tävling med frågor på vad som händer i böckerna.
Besökarna kunde också få tips på liknande roliga böcker, som de kan läsa när alla böckerna i Kinneys dagboksserie är utlästa.
Jag blev naturligtvis lite nyfiken på Kinneys böcker som jag inte läst tidigare.
Såfort jag kunde kastade jag mig över den senaste boken i serien; " Usla utsikter", som vi precis fått till biblioteket.




Äntligen har det blivit sommarlov! Greg som är en typisk "innemänniska" vill helst tillbringa det inomhus framför en dataskärm och bakom fördragna gardiner. Men det blir inte riktigt som han har planerat...
Mamma är jobbig och tjatar om att Greg skall vara ute i det vackra sommarvädret.
Hon vill att familjen skall "umgås" och göra roliga familjesaker tillsammans. Det blir precis så trist och pinsamt som Greg bara visste att det skulle bli.
Han som tänkt att det här skulle bli den bästa sommaren någonsin...
Inte ens den planerade semesterresan blir av, eftersom familjen måste spara pengar. Vad skall nu rädda den här sommaren från att bli tidernas flopp? Den nya hunden Kelis kanske?

Det är mycket roligt att läsa att läsa Gregs dagbok. Han har många roliga funderingar och tankar kring allt tokigt som händer honom. Jag tror det här är böcker som passar alla från 10 år och uppåt, som vill ha något lättläst och roligt att läsa i hängmattan, eller på badstranden.


Titta här om Jeff Kinneys böcker om Greg finns att låna på Arboga bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar