torsdag 21 juni 2012

Barnens romanpris - vem blir vinnare i år?


För tredje året i rad ska nu snart vinnaren i Barnens romanpris utses!
Den 28 juni avslöjas vilken bok från 2011,  för 11-13-åringar, som anses vara den allra bästa.
Barnjuryn, bestående av elever från två sjätteklasser i Skåne, väljer vinnaren bland 5 nominerade titlar.

De fem böcker som tävlar om priset är dessa:
"Min pappa är snäll och min mamma är utlänning" av Emmy Abrahamsson
"Flyga högt" av Katarina von Bredow
"I den tysta minuten mellan" av Viveka Sjögren
"Försöksdjuret" av Marianne Strand

Innan beslutet fattas diskuterar juryn de nominerade böckerna i radio.
Programmen sänds i P1 kl. 11.03 varje dag 25 juni - 28 juni. Man kan höra repriser av samtalen på kvällarna kl 20.03 eller 23.30.

Jag kan säga att juryn kommer inte att få det lätt att välja en vinnare bland dessa 5 riktigt bra böcker!
Jag har läst alla 5, och gillade dem allihopa. Dessutom har jag skrivit om dem här i bloggen.
Om ni är nyfikna och vill se vad jag tyckte, kan ni söka här i bloggen och läsa mina gamla inlägg.
Böckerna som juryn kan välja bland, erbjuder verkligen någonting för alla smaker! Här finns både humor, kärlek, spänning,sorg och död! Vad kan man mer begära?
Klicka här så får ni veta mer om Barnens romanpris.

Läs gärna böckerna, och lyssna på radioprogrammen med juryns samtal!
Alla böckerna finns att låna på Arboga bibliotek. Sök i katalogen, och se om de finns att låna just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar