tisdag 27 juli 2010

"Emmy Moréns dubbla liv" av Barbara Voors



Är det någon mer än jag, som någon gång har googlat sitt eget namn på nätet? Säkert är ni flera som provat det därute...

Femtonåriga tjejen Emmy gör precis detta en dag när hon känner sig ensam och deppig. Föräldrarna skall skiljas, och Emmy känner sig ensam och sviken av sin mamma som har flyttat för att börja jobba på annan ort.
När hon söker på sitt eget namn på nätet, stöter hon på en 29-årig skådespelerskas hemsida!
De heter likadant, och tonåriga Emmy skickar iväg ett mail och hoppas få kontakt...
"Hej Emmy Morén! Det är Emmy Morén här. Jag har alltid velat börja ett brev så: "Hej Emmy Morén, det är Emmy Morén här!" Man kan tycka: hur stor är chansen att man finner sig själv? Och på nätet dessutom. Ensamheten i korridoren i skolan är så tryckande att jag ibland känner det som om skåpen är på väg att falla ner över mig. Som om luften håller på att ta slut och skulle jag skrika skulle ingen höra mig i alla fall. Då var lappen med din e-postadress varm där i fickan. Det kändes som om någon tänkte på mig. Jag själv liksom. "
Skådespelerskan svarar, och de startar en intensiv brevväxling där de båda vågar lämna ut sina innersta känslor. Men snart börjar den unga Emmy undra: Kan man skriva till den blivande versionen av sig själv?
Barbara Voors har i 20 år skrivit böcker främst för vuxna läsare. "Emmy Moréns dubbla liv" är hennes första bok för ungdomar, och vi får verkligen hoppas att det blir fler!
Jag tyckte mycket om de båda huvudpersonerna. Det är lätt att känna igen sig i bådas tankar och problem. "Emmy Moréns dubbla liv" är verkligen en fascinerande bok som handlar om hur svårt, och spännande, det är att bli vuxen.
Jag tror att framför allt lite äldre tonåringar och unga vuxna kan tycka mycket om den här boken!
Om ni blir nyfikna på författarinnan Barbara Voors; läs gärna mer på hennes hemsida.
Där får man t ex veta hur hon fick idén till den här boken, http://www.barbaravoors.com/
Kolla HÄR om boken finns inne på biblioteket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar