fredag 28 januari 2011

"En kopp kaffe till" av Naoto Yamakawa


Jag skall villigt erkänna att mangaserier egentligen inte alls är min grej!
För mig är det jobbigt att lära sig läsa på ett nytt sätt, bakifrån och framåt. Jag tycker det är besvärligt att få rutorna att hänga ihop och förstå handlingen. Dessutom är teckningarna så fula!
Men skam den som ger sig! Kanske kan även jag bli hängiven mangaläsare... Med det här albumet "En kopp kaffe till"har jag ialla fall tagit ett steg i rätt riktning. Det är faktiskt riktigt coolt! Fem olika korta små historier får vi ta del av. De handlar alla på något sätt om kaffe.
Det låter ju lite knäppt att skriva mangaserier om kaffe, men det fungerar faktiskt! Dessutom blir man vansinnigt sugen på att själv ta sig en kopp under läsningens gång.
Författaren Naoto Yamakawa fick idén till serierna när han lyssnade på Bob Dylans låt "One more cup of coffee", och därför fick hans album också just den titeln.
Ni kanske blir nyfikna på höra låten? Kolla in videon med The White Stripes härunder. Tyvärr hittade jag ingen med Bob Dylan själv som var av tillräckligt bra kvalitet.

Vill ni låna boken? Kolla här!
Gillar ni detta första album? Snart kommer del 2. Boken är beställd till biblioteket, och kommer inom kort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar