fredag 30 december 2011

Gott nytt läsår önskas alla bloggläsare!

Ja då har julen passerat för denna gång, och nu har vi ett nytt år att se fram emot. Vi får hoppas att det blir ett riktigt gott läsår! Som ni ser på bilden har jag laddat ordentligt...
Bokhögarna hemma i min lägenhet bara växer och växer, och förmodligen kommer jag behöva hela det kommande året 2012, för att hinna ta mig igenom dem.

Under julledigheten hann jag läsa en väldigt bra bok, som jag gärna vill tipsa er om. Den heter "Älskar - hatar" och är skriven av Jenny Downham.
Hennes första bok "Innan jag dör" som kom för några år sedan tyckte jag hemskt mycket om.

Denna otroligt gripande bok handlar om en 16-årig flicka med en dödlig sjukdom. Hon vet att hennes tid snart är ute.
Hon bestämmer sig dock för att leva alldeles på riktigt, innan hon dör.
Hon ska hinna göra det som andra gör, t ex bli förälskad mm.

Jag hade stora förväntningar på den nya boken, "Älskar -hatar", och de infriades faktiskt! Här får vi en modern Romeo - Julia historia, där två tonåringar från skilda världar möts och blir häftigt förälskade.

När Mikeys syster kommer hem och berättar att hon blivit våldtagen på en fest, faller hela hans värld samman. Han vill bara hämnas, och slå ner den rika snubben Tom, som gjort hans lillasyster så illa. Sen träffar han Ellie, Toms lillasyster. Han bestämmer sig för att lära känna henne utan att hon vet vem han är. Kanske berättar hon då något för honom som går att använda mot Tom i den kommande våldtäktsrättegången?
Det är bara det att kärleken slår till, och allt är inte bara svart eller vitt...
Ellie älskar sin storebror Tom, och vill inte tro att han kan ha våldtagit någon.
"Älskar - hatar" är verkligen en superbra bok som passar bäst för lite äldre tonåringar.
Vill du läsa Jenny Downhams böcker? Titta här om de går att låna på Arboga bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar