onsdag 29 februari 2012

Ny bok om hur det känns att vara adopterad!

Är du adopterad? Känner du någon som är adopterad, eller funderar du bara på hur det skulle kännas att vara adopterad?
Då har jag den perfekta boken för dig: "Stålmannen, Moses och jag - adopterade berättar". Boken är gjord av Dan och Lotta Höjer, som själva är föräldrar till adopterade barn.
Det finns många bilderböcker för små barn som handlar om adoption. Men för lite äldre barn, ca 9-12 år, har det saknats böcker om detta ämne. Därför bestämde sig paret Höjer att göra denna bok.
Här får de adopterade barnen själva berätta om sina känslor.
Vad de tänker och funderar på. Hur det är att se så annorlunda ut, när man känner sig likadan som kompisarna inuti. Om hur det är att inte veta så mycket om sin första familj. Vem är man lik, mamma eller pappa?
Boken berättar också om några barn som rest tillbaka till sitt första hemland, och där fått kontakt med sin första familj. Hur kändes det? Att kunna få svar på alla sina frågor om sitt ursprung.
Här finns dikter som adopterade barn har skrivit. Jag gillar den här som Sigrid har gjort.
"Jag åkte hem
till något helt okänt.
Till lukter jag kanske har känt förut
men jag mindes ingenting.
Folk var annorlunda.
Jag tyckte de såg konstiga ut.
Fast alla liknade mig."

Även den dikt Love skrivit är en riktig höjdare. Han är 12 år.
"Vem är jag?
Jag vet ingenting
vet inte hur
inte när
eller varför.
Vill så gärna veta."

I boken berättas det även om några kända adopterade personer, Stålmannen t ex.
Han föds på planeten Krypton, men blir ivägskickad därifrån av sina föräldrar innan planeten förstörs. Som alla vet, hamnade han sen på vår jord, och blev adopterad av familjen Kent i Smallville.
Vill du läsa mera? Titta här om boken finns att låna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar