onsdag 29 augusti 2012

Nu är den här!

Suzanne Collins tre böcker i serien om Hungerspelen, har varit väldigt mycket utlånade på Arboga bibliotek, under årets första månader. Den första; "Hungerspelen", toppar vår lista över mest utlånade ungdomsböcker. Det är jag verkligen glad över!
"Hungerspelen" är en fantastisk, underbar bok med många bottnar. Den ger alla en väldigt stark läsupplevelse, och passar lika bra för äldre tonåringar som för vuxna läsare. Boken är sannerligen värd att nå ut till riktigt, riktigt många!
En av anledningarna till att böckerna är så populära just nu är naturligtvis FILMEN Hungerspelen, som gick upp på bio i våras. Nu har den äntligen kommit på DVD, och Arboga bibliotek har köpt ett exemplar för att kunna låna ut till biblioteksbesökarna.

På bio är det tillåtet för 11-åringar att se filmen. Vi har dock valt att placera filmen på vuxenavdelningen. Den är så pass otäck, och har många våldsamma scener.
Därför passar den bäst bland vuxenfilmerna. Trots våldet, är det en film jag varmt rekommenderar!
Jag är alltid rädd att bli besviken när jag ser en film, som bygger på en bok jag älskat att läsa.
Under läsningens gång gör man sig egna bilder av berättelsen inne i huvudet, och det är inte alltid bilderna stämmer med de som senare kommer på bioduken.
Här har filmarna faktiskt lyckats riktigt bra! En del saker i berättelsen är bortplockat i filmen,
men konstigt nog stör det inte mig.  Filmen funkar självständigt bredvid boken,
och behöver inte vara en exakt kopia.

Vill du låna filmen? Kom ihåg att du måste ha fyllt 15 år för att få låna filmer hos oss.
Man får låna filmen i tre dagar, och ingenting alls kostar det!
Titta i bibliotekskatalogen om filmen "Hungerspelen" finns att låna just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar