onsdag 24 april 2013

Vinnarna i Bokjuryn 2012!

I går på världsbokdagen, 23 april, utnämndes vinnarna i den årliga tävlingen Bokjuryn.
Bokjuryn är tävlingen där barnen själva bestämmer vilka som ska vinna.
Alla barn och ungdomar mellan 0 och 19 år får vara med och rösta fram sina favoritböcker.
Den enda regeln som finns är att boken du röstar på ska vara ny, och den ska ha kommit ut föregående år.
I år har mer än 33 000 barn och ungdomar varit med och röstat fram 2012 års vinnare i 6 olika kategorier:

Bilderböcker: 
Bockarna Bruse på badhuset av Bjorn F. Rorvik

Kapitelböcker 6-9 år:
Födelsedagsmysteriet av Martin Widmark

Kapitelböcker 9-12 år:
Skuggan i väggen av Kerstin Lundberg Hahn

Ungdom:
Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Serie/manga:
Mulleboken 2012 av Lena Furberg

Fakta:
Titanic - katastrofen av Bengt Fredriksson
 
Alla böckerna finns förstås att låna på Arboga bibliotek! Sök själva i vår bibliotekskatalog efter vilka som är lediga att låna just nu.

bokjuryns egen hemsida, kan du läsa mera om vilka de övriga populära böckerna är. Du kan också läsa om vinnarna och se vad de tyckte om att få det fina priset.
Kerstin Lundberg Hahn som vann med "Skuggan i väggen", säger t ex så här: 
"Att få barnens eget pris för en berättelse som också ligger mig själv så varmt om hjärtat känns naturligtvis alldeles fantastiskt! Jag är jätteglad och stolt, och lite rörd också. Med Skuggan i väggen, ville jag berätta en viktig historia på ett så spännande sätt jag någonsin kunde. Det gillade visst läsarna, och det är ju dem - och mig själv - jag skriver för".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar