tisdag 9 november 2010

"Fångad" av Lucy Christopher

Just nu håller jag på att läsa den här tonårsromanen som heter "Fångad".
Den handlar om sextonåriga Gemma som är på resa med sina föräldrar. På flygplatsen i Bangkok börjar hon prata med en ung man i en kaffekö. Hon tycker att han är ganska snygg och verkar rätt trevlig, men skenet bedrar!
De dricker kaffe tillsammans, och Gemma gnäller om sina hopplösa föräldrar. När hon för ett ögonblick tittar åt ett annat håll, häller han en drog i hennes kaffekopp. Hon blir helt förvirrad av drogen, och killen lyckas kidnappa henne. Tillsammans flyger de till Australien. Där hamnar hon ute i ödemarken i en övergiven stuga ensam tillsammans med sin kidnappare.
Ja som ni hör är det här en riktigt ruskig mardrömshistoria, och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om boken ännu. Jag har läst ungefär hälften, och nu börjar man få veta lite om killen, som heter Ty. Varför han har kidnappar Gemma. Att han faktiskt har spanat på henne i flera år.
Historien är i sjukaste laget, men hela tiden spännande. Hur ska det gå för Gemma? Skall hon någonsin bli fri igen och få återförenas med sina föräldrar? Eller väljer hon frivilligt att att stanna hos Ty? Frågorna är många, och jag måste nog läsa ut boken för att få svaren.
Boken passar nog bäst för lite äldre tonåringar och unga vuxna.
Kolla här om boken finns att låna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar