lördag 13 november 2010

Läs Johanna Thydell!


Johanna Thydell är en ung svensk författarinna, som hittills har kommit ut med tre böcker. Jag har läst de två första, och tyckte otroligt mycket om båda två.
Ni känner säkert igen titeln på den första som blev hennes stora genombrott;
" I taket lyser stjärnorna". Den berättar om Jenna som bara önskar att hon kunde få leva som en vanlig tonåring. Men det går ju inte eftersom hennes mamma är döende i cancer.
Johanna har varit med om samma sak. När hon var 13 år gick hennes mamma bort i cancer.
Jag tror att det är därför boken känns så sann och äkta.
Boken finns massor av beröm när den kom för sju år sedan. Johanna fick till och med Augustpriset, som är det finaste pris en svensk författare kan få.
Det var alltså för hennes allra första bok!
Kanske har ni sett filmen som gjordes på boken? Den kom för något år sedan, och även den går att låna på biblioteket.

Bok nummer två, " Det fattas en tärning", är också en mycket stark och bra bok. Huvudpersonen, sextonåriga tjejen Puck, mår inget bra. Hon har en jobbig tonårstid med många krisiga kärlekshistorier. Hon längtar efter sin pappa som hon inte träffat på flera år.
Det är en allvarlig och lite tung berättelse, men den känns aldrig hopplös. Man vet att Puck kommer att klara sig, och kunna gå vidare i livet.

Den tredje boken " Ursäkta att man vill bli lite älskad" har jag som sagt inte hunnit läsa ännu, men jag längtar! Jag tror jag låter Johanna berätta lite själv i klippet från Youtube:



Kolla också gärna in Johannas egen författarskola som finns i flera delar på Youtube!
Hon ger en massa bra tips och råd om vad man ska tänka på när man skriver egna berättelser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar