måndag 29 november 2010

"De tusende" av Petter Lidbeck

Jag har precis läst ut en riktigt otäck, men tänkvärd bok som heter "De tusende". Den är skriven av Petter Lidbeck och ritad av Max Elmberg Sjöholm. Detta är nämligen en så kallad grafisk roman, eller serieroman, där bilderna har lika stor betydelse som texten.
Bilderna dominerar bokuppslagen, och är otroligt uttrycksfulla.
Texten koncentreras till mindre än tio rader per sida. Man kan få intrycket att det därför är en väldigt lättläst bok, men ämnet och den starka handlingen passar bäst för äldre ungdomar.

"De tusende" utspelar sig i en framtidsvärld där en svår pestliknande sjukdom har drabbat människorna. Alla som smittas blir sjuka, och bara en på tusen överlever. De som insjuknar skeppas iväg till en ö där de får dö åtskilda från sina friska familjemedlemmar. Om man överlever är man fortfarande smittbärande och måste därför stanna på ön. Dessa överlevande har till uppgift att ta hand om de döda kropparna, och bränna dem i stora ugnar. Ja, ni hör att det inte är någon munter historia direkt...
På ön växer missnöjet bland de överlevande. Den onde Gecko tar makten över öfolket. Han vill att de skall storma fastlandet. Då blir alla där smittade, och att många mer oskyldiga kommer att dö. Mercer och hans unge vän bestämmer sig för att stoppa honom...

Boken är kusligt spännande, och här finns mycket att fundera och diskutera kring.

3 kommentarer:

  1. Oj, vad den låter spännande! Den ska jag läsa i jul. Jag gillar verkligen grafiska romaner.

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Hoppas du kommer att gilla boken lika mycket som jag gjorde!
    Jag har sett fram emot länge att läsa sista delen av Hungerspelstriologin, Revolt. Den har jag sparat till julläsning, och kommer nog njuta storligen av då!

    SvaraRadera
  3. Julläsningen för mig blir en riktigt tjock en; Fågeln som vrider upp världen av Murakami, den har jag sett fram emot länge. Revolt står i hyllan och lockar den också, den är nog riktigt bra, en bok man inte får missa att läsa!

    SvaraRadera