måndag 20 december 2010

"Tio tankar i huvet, men inget på pappret: en handbok om ADHD för ungdomar"


Vad är ADHD egentligen? Den här boken beskriver på ett mycket enkelt sätt vad sjukdomen beror på, och hur den yttrar sig.
ADHD betyder inte att man har en hjärnskada, men cellerna i hjärnan sköter sin överföring av signaler på ett ojämnt sätt. Det betyder att man får problem med koncentration och uppmärksamhet, ofta kombinerat med problem med överaktivitet. Det kan t ex visa sig så att personen med ADHD blir okoncentrerad och frånvarande, men samtidigt rastlös och hyperaktiv.
Ni kanske känner någon som har ADHD? Eller har ni själva fått diagnosen?

Då är den här boken något för er! Här berättar ungdomar själva om hur det känns att kämpa med de svårigheter som ADHD för med sig.
Oscar 15 år:
"Hur det är att ha ADHD? Det känns som att ha 13 tv-kanaler surrande i huvet samtidigt.
Och jag kan inte hitta fjärrkontrollen!"

Boken ger också tips och råd om hur man lär sig med ADHD. En väg kan vara medicinering.

Tina 18 år:
"Jag märker att jag är mer lik de andra när jag tar mina mediciner.
Jag klarar mer av det som som de andra klarar. Medicinen hjälper mig att bli den äkta Tina
- den Tina som klarar skola och fritid, och som inte flippar ur där hemma."

Boken är skriven på ett enkelt vardagligt språk. Texten vänder sig direkt till ungdomar som kan känna igen sig och vill veta mera.

Kolla här om boken finns att låna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar