måndag 31 maj 2010

"Jag saknar dig, jag saknar dig" av Peter Pohl och Kinna Gieth

I dag vill jag tipsa er om en av mina absoluta favoritböcker! Den är inte ny, kom redan 1992, men riktigt bra böcker är ingen färskvara.
De håller nästan hur länge som helst!
Varför är då just den här boken så bra?
Den väcker starka känslor av sorg och saknad hos läsaren. Därför gäller det att ha en stor hög näsdukar redo! Jag garanterar att tårar kommer att falla!
Boken har verklighetsbakgrund, och det gör det också lättare att leva sig in i handlingen.

Peter Pohl är en mycket känd och uppskattad svensk ungdomsförfattare.
Hösten 1990 fick han ett brev från en läsare, en 14-årig flicka som hette Kinna. Hon berättade en mycket sorglig historia, att hennes tvillingsyster Jenny dött i en trafikolycka sex månader tidigare. Hon bad Peter att skriva en bok om hennes syster, och om henne själv som måste leva kvar ensam - fast hon inte vill.
De skrev sedan boken tillsammans, och resultatet har blivit en klassiker!
Det här är verkligen en bok man aldrig någonsin glömmer, och jag brukar varmt rekommendera den till framför allt tonårstjejer som gillar sorgliga böcker!
Boken har filmats och kommer på bio i höst. Jag tycker dock att ni skall läsa den innan dess. Det är den verkligen värd!
Finns boken inne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar