onsdag 2 november 2011

För er bilälskare!

Det finns säkert några av er bloggläsare som har bilar och olika bilmodeller som ett stort intresse. Jag hör inte till er.
Bilar är bra att åka med i, men för övrigt är jag fullständigt ointresserad av dem. Jag har faktiskt inte ens körkort!
Däremot gillar jag böcker, och nu vill jag tipsa er om en ny häftig bok om bilar. Den heter "Paddan, Bubblan och Kojan: bilar som blivit klassiker". I den finns många härliga fotografier på gamla bilmodeller, och vi får också lära oss fakta om bilarna.
T ex, vet ni varför det låter så roligt när man startar motorn på
en gammal Saab? Eller varför det går så snabbt
att byta hjul på en Jaguar E-type?

Bilar åldras mycket fortare än vi människor gör.
Man kanske kan ha en bil 15-20 år. Sedan är den oftast utsliten och måste skrotas. Men vissa bilmodeller blir trots sin korta livslängd, så populära att folk minns dem långt efter de var som mest i ropet. De blir klassiker. Dessa bilar får ofta till och med egna smeknamn.
Alla vet väl att Bubblan är en gammal Volksvagen t ex? Det syns ju ganska tydligt varför den kallades det.

Carl Legelius heter han som gjort boken om de gamla bilarna. Han jobbar som motorjournalist och är redaktör på tidningen Klassiker. Hans bok passar alla bilälskare från 5 år och långt upp i vuxen ålder.

Vill du läsa "Paddan..."? Titta här om den finns att låna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar