torsdag 17 november 2011

Spännande agentserie!

Just nu håller jag på och läser första delen i serien "Cherub" av Robert Muchamore. Bok nummer ett heter "Rekryten". Den handlar om den 12-årige engelske pojken James. När hans mamma dör oväntat blir han föräldralös, och måste flytta till ett barnhem.

I början är boken otroligt hemsk att läsa, för allt är så fruktansvärt för stackars James. Han är helt ensam i världen utan att ha någon vuxen som bryr sig om honom. Allting håller på att gå fullständigt åt skogen för honom. Han umgås med kriminella, och har själv redan hunnit göra flera dumma saker.
När jag kommit så långt fick jag nog av eländet, och lät boken ligga oläst ett tag. Jag var ändå nyfiken på hur det skulle gå för James, och så ville jag veta varför boken heter Cherub - rekryten.
Cherub visar sig vara en superhemlig spionorganisation som utbildar barn och ungdomar till att bli hemliga agenter. Ofta fungerar det nämligen väldigt bra att använda barn till såna uppdrag. Inga vuxna misstänker att ett barn ägnar sig åt spioneri. Det gör att barnagenterna kan röra sig väldigt fritt under sina hemliga uppdrag. De kan därför lyckas få tag i information som vuxna agenter inte kan nå.
James blir värvad till Cherub, och får genomgå en stentuff utbildning. När han klarat den skickas han i väg på sitt första livsfarliga uppdrag. Han ska infiltrera, det vill säga bli medlem i en misstänkt terroristgrupp, som verkar planera ett bombdåd.
Ja ni hör ju att det är ett spännande upplägg! Otroligt overkligt förstås att någon skulle ge ett sånt jobb till en 12-åring. Men på något sätt köper jag hela paketet, och dras med i spänningen!
Hur ska det gå för James? Ska han klara sitt första uppdrag med livet i behåll?
Ja, jag hoppas och biter på fingrarna under tiden medan jag ivrigt läser vidare för att få svaret...
Vill du också serien om "Cherub"? Titta här om böckerna finns att låna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar