måndag 19 november 2012

Fotbollshjälten berättar!

Zlatan Ibrahimovic, Sveriges skickligaste fotbollsspelare, är ständigt aktuell. Det räcker att säga namnet Zlatan så vet alla vem man pratar om. Till och med vi som är ganska ointresserade av fotboll.
Zlatan är en kille som syns och hörs, inte bara på fotbollsplanen. Han har en ganska kaxig attityd. Han skäms inte för att tala om att han är duktig på det han gör, och det kan folk ha lite svårt att tåla ibland.
Tidningar och media älskar honom. När Zlatan är med händer alltid saker som det går att skriva om. Det Zlatan gör är många nyfikna att läsa om, och då blir ju också massor av tidningar sålda!
Men vem är Zlatan egentligen? Till slut tröttnade han på tidningarnas bild av honom. Han bestämde sig för att själv berätta historien om sitt liv.
Han tog hjälp av författaren David Lagercrantz. Tillsammans skrev de boken "Jag är Zlatan" som kom ut 2011. Boken fick enorm uppmärksamhet när den kom ut. Redan nu har den hunnit bli en av Sveriges mest lästa och sålda böcker genom tiderna.
Nu har vi en lättläst version av boken på Arboga biblioteks barn- och ungdomsavdelning. En del av materialet har plockats bort i den här versionen. Texten har bearbetats så att den ska bli lätt att läsa. Meningarna är korta, och det är ganska luftigt på boksidorna. Det viktigaste om Zlatan finns dock givetvis kvar i boken. Vi får veta hur han växte upp - i Rosengård utanför Malmö, under ganska tuffa förhållanden. Hemmet var ganska fattigt och det var inte alltid det fanns pengar till mat.
Föräldrarna var stränga, och hade fullt upp med jobb och många barn. De hade inte så mycket tid och ork att bry sig om Zlatan. Han fick klara sig själv...
Jag tycker att första stycket i boken förklarar riktigt bra vem Zlatan är som person, och varför han har lyckats bli en av världens bästa fotbollspelare.

"Vid min mammas gård fanns en fotbollsplan.
Där lirade jag och grannungarna varje dag.
Ibland fick jag inte vara med
för att jag var för liten. Då tände jag på en sekund.
Jag hatade att vara utanför. Jag hatade att förlora."

Med det temperamentet och den viljan har han tagit sig från Rosengård, och sedan fått en fantastisk fotbollskarriär i olika storlag i Europa.
Men det har inte bara varit framgångar. Även lite mörkare stunder berättar Zlatan om. Tex i början av proffskarriären när han längtar hem så förskräckligt. Några år senare när han kommer till Barcelona blir han utfryst av tränare och lagledning.

Boken om Zlatan är gripande och intressant att läsa, även för oss som egentligen inte alls bryr oss om fotboll. Han är en spännande personlighet, och jag gillar honom mycket mera nu efter att ha läst boken.
Stöddigheten är nog bara ett spel. Zlatan verkar vara en riktigt mysig kille!
Boken passar alla från 12 år och uppåt.

Vill du läsa den lättlästa "Jag är Zlatan"? Titta i bibliotekets katalog om den är ledig att låna just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar