fredag 3 juni 2011

ÅH vilken underbar bok!

Gayle Formans första bok " Om jag stannar" tyckte jag otroligt mycket om. Den handlar om 17-åriga Mia som är med om en fruktansvärd bilolycka, där hela hennes familj dör. Hon blir ensam kvar, och måste bestämma sig för att leva vidare utan dem. Boken slutar med att Mia lämnar hemstaden, och pojkvännen Adam, för att börja på musiksskola i New York.

Jag hade höga förväntningar på den nya boken, "När jag lät dig gå", som är en uppföljare till den första boken. Kunde författarinnan lyckas igen?
Blir detta en lika stor läsupplevelse, som griper tag i läsarna på samma fantastiska sätt? Svaret är JA!!! Jag läste den nya boken nästan i ett svep, och njöt av varenda sekund!
Handlingen i "När jag lät dig gå" tar vid tre år efter den hemska bilolyckan som ödelade Mias liv. Här är det Adam som får berätta sin historia.
När Mia flyttade till New York klippte hon av all kontakt med honom, och han fick aldrig veta varför. Adam bröt nästan ihop av kärlekssorg, men fick sedan inspiration att skriva otroliga låtar till sitt rockband. Det fick till resultat att bandet fick spela in en skiva. Skivan slog något otroligt, och nu några år senare är Adam och bandet stora rockstjärnor.
Trots framgången mår Adam inte bra. Han har tappat lusten för allt som gäller bandet, och helst vill han inte ens umgås med dem - sina gamla kompisar. Han har en vacker filmstjärneflickvän som han nästan aldrig träffar. De jobbar både två, och befinner sig oftast i olika världsdelar.
Allt känns hopplöst, och ångesten håller han i schack med hjälp av lugnande tabletter.
Men under ett besök i New York stöter han ihop med Mia igen av en händelse. De tillbringar en natt tillsammans i New York pratandes, och äntligen kan de få ett avslut på sin kärlekssaga.
Eller kanske till och med en ny början...

Underbart gripande bok för alla äldre tonåringar som gillar böcker om kärlek och känslor.
När boken är slut känns Adam och Mia som nära vänner till läsaren. Man funderar vidare på hur det ska gå för dem i livet. Jag tror att det kommer att gå bra!

Vill du läsa Gayle Formans böcker? Titta här om de finns att låna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar