måndag 13 juni 2011

Sommarlovsläsning!

Äntligen har sommarlovet börjat! Nu är det hög tid att komma till biblioteket och låna bra böcker att frossa i under alla lediga dagar.
Jag kan varmt rekommendera dessa två splitternya ungdomsromaner, "Ingen sommar utan dig" / Jenny Han och "Jag är tyvärr tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" / Sara Ohlsson. Jag läste ut båda två på en helg, och det var helt uppslukande....
Det blev inte så mycket städning och andra nyttiga saker gjorda denna helg, utan jag tillät mig försjunka i härlig läsning nästan hela tiden.

Ni kanske minns hur mycket jag tyckte om Jenny Hans första bok, "Sommaren jag blev vacker"". Annars kan ni läsa mitt tidigare blogginlägg här.
I "Ingen sommar utan dig" fortsätter historien om Belly och hennes kärlek till sin "sommarbror" Conrad.
Det klickade till mellan dem förra sommaren. Plötsligt såg Conrad på henne som något annat än bara en kompis och låtsassyster.
Men när hösten kommer blir allt så komplicerat...
Conrad flyttar iväg för att gå på college, och hans mamma Susannahs sjukdom förvärras.
När hon så småningom dör, bryter alla nästan ihop av sorgen. Conrad försvinner, och Belly och hans bror Jeremiah är de enda som kan hitta honom...

Jag tycker om titeln på nästa bok, "Jag är tyvärr dö och kan inte komma till skolan idag".
Det kändes helt tvunget att läsa en bok som heter så!
Sjuttonåriga Olivia smsar till sin kompis detta meddelande, dagen efter att hennes pojkvän gjort slut med henne helt oväntat. Hon och den tre år äldre John har varit tillsammans länge.
Vem är hon ensam utan honom?
På ett roligt, och också smärtsamt sätt, beskrivs det hur Olivia söker vidare efter kärlek och bekräftelse. Det blir många fester med för mycket alkohol. En hel del meningslösa flirter med andra killar. Men så till slut har hon tagit sig igenom sorgen, och hittat sig själv på andra sidan.

Båda böckerna passar bäst för lite äldre tonåringar, kanske från 14 år och uppåt.

Vill du läsa "Ingen sommar utan dig"? Titta här om den finns att låna.
Vill du läsa ""Jag är tyvärr död..."? Titta här om den finns att låna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar