söndag 18 september 2011

Fantasyberättelser av Lene Kaaberböl

Vi är många som fascinerats av Lene Kaaberböls serie "Skämmerskans barn" som kom ut för fem-tio år sen. Det är sällan jag fastnar för den här sortens böcker som ligger åt fantasy-hållet.
För mig blir det för overkligt med alla trollkarlar och drakar. Jag behöver mer verklighetstrogna böcker, där jag kan känna igen mig i miljöer och livssituationer.


Den första boken i den här serien, "Skämmerskans dotter", tyckte jag dock var helt fantastisk! Den grep tag och bet sig fast, trots att den bland annat handlar om draktämjning.
Det är den tonåriga flickan Dina som är huvudperson och berättar historien. Hon har ärvt sin mors gåva. När hon ser någon i ögonen kan hon se alla saker den här personen skäms över.
Det här är en gåva, men också en förbannelse. Vem vill ha en vän som man inte vågar se en i ögonen?

Det finns fyra böcker i serien "Skämmerskans barn", och de passar bäst för tonåringar, från 12 år och uppåt. De är spännande, härliga böcker som alla lässugna ung- domar kommer att älska.
Nu har Lene börjat skriva en ny fantasyserie som riktar sig till lite yngre läsare, från ca 10 år och uppåt. "Vildhäxa" heter den, och "Eldprovet" är den första delen.
12-åriga Clara blir en dag anfallen av en gigantisk stor katt, som dessutom kan tala!
Katten hoppar på henne och klöser henne i ansiktet. Hon får ett otäckt sår i pannan som gör henne jättesjuk. Hon håller nästan på att dö på kuppen. Claras mamma gör allt för att hon skall överleva. Hon låter till och med Clara för första gången träffa moster Isa.

Hon som är en vildhäxa, och som ska lära Clara allt om de magiska
gåvor som även Clara har, fast hon aldrig vetat det tidigare.
Att vara vildhäxa betyder att man är en särskild sorts häxa som har en speciell kontakt med naturen och alla vilda djur.
Clara får snart användning för sina nya kunskaper...
Den otäcka häxan Kimera försöker kidnappa henne, och hon behöver alla sina magiska förmågor för att klara sig levande i från henne.
Boken är spännande, och det händer många fantastiska saker! Jag tror det här kommer att bli en stor favorit bland åldrarna 10-12 år. Snart kommer också en fortsättning...

Vill du läsa Lene Kaaberböls böcker? Titta här om de finns att låna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar