tisdag 27 september 2011

En riktig skräckis!

Undrar ni som jag, varför det har blivit så populärt med vampyrer, varulvar och zombier de senaste åren? Överallt i böcker, filmer och tv-serier finns de med.
I alla fall är jag ganska trött på dem alla, och tycker att det börjar kännas tjatigt.
Därför blev jag ganska förvånad över att jag fullkomligt älskade Carrie Ryans bok, "De vassa tändernas skog". Där spelar zombier nämligen en väldigt viktig roll.
Det här är en berättelse som äger rum i en framtid, kanske inte så långt borta från vår?
Världen har drabbats av undergången, en fruktansvärd smitta som har drabbat merparten av befolkningen. De som insjuknar dör inte, utan blir zombier - oheliga. Dessa lik drivs av en evig törst för människoblod. Deras enda mål är att smitta de få som överlevt.
Det är bäst att jag säger det direkt; det här är en ruggigt otäck bok som definitivt är skriven för lite äldre tonåringar. Skildringarna av hur de oheliga ser ut och hur de uppför sig, är nästan för mycket även för en vuxen läsare som jag.
Sjutton-åriga Mary bor i en liten by tillsammans med andra överlevande. Byn ligger isolerat mitt ute i skogen, och runt byn finns höga stängsel. Skogen kallas för de vassa tändernas skog, för där finns de oheliga. Stängslet är byns enda skydd mot dem. De oheliga försöker dock ständigt ta sig igenom. Deras skelettfingrar krafsar ihärdigt mellan spjälorna i stängslet, för att försöka fånga någon levande att bita.
Mary trivs inte i sin instängda värld. Hon drömmer om att ta sig ut, för att se om det finns något mer där utanför. Kanske till och med fler överlevande?
En dag bryter sig de oheliga igenom stängslet. Mary har inte längre något val. Hon är tvungen att fly ut i den okända skogen...
Boken är spännande, gripande och väldigt stark! Det är Mary själv som berättar om sina tankar och känslor. Det gör det väldigt lätt att leva sig in i berättelsen.
Ni som tyckte om Hungerspelen + övriga delar, tror jag kommer att gilla även den här boken. De påminner lite om varandra.
Ni kanske undrar nu om ni vågar läsa en sån här läskig bok? Kolla in någon av bokfilmerna som finns på Youtube. Där får man en bra aning om den kusliga stämningen i boken.
Kolla här om boken finns att låna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar