onsdag 31 oktober 2012

Kanske en Augustprisvinnare?






 


Moa-Lina Croall har skrivit boken "Jag blundar och önskar mig något". Den tävlar med fem andra böcker om att utses till årets bästa barn- och ungdomsbok.
Vem som vinner får vi veta måndagen den 26 november när det fina Augustpriset delas ut!
Moa-Lina har skrivit böcker för vuxna tidigare, men 2009 kom "Det är jag som är Lisa".
Där möter vi Lisa för första gången. Hon är även huvudperson i "Jag blundar och önskar mig något". I denna bok har hon hunnit bli 12 år och går i sexan. Bästisen Nova, som hon lärde känna i den första boken, är ett år äldre och går i sjuan.
I den här åldern betyder ett år mycket. Nova börjar växa upp, och ligger steget före Lisa. Nova har heller inga problem med att kvala in i det tuffa högstadiegänget, Näbbet, där även Lisas storasyster  Anna ingår. Lisa får också vara med, men hon känner sig inte hemma i gänget.
Tjejerna ska vara så tuffa jämt. De målar sig och dricker sprit före skoldiskot, och sånt tycker Lisa fortfarande mest är onödigt, och faktiskt också lite läskigt. Tjejerna i Näbbet kräver också att Lisa ska våga snatta godis. Annars vill de inte ha henne som medlem i gänget...
Lisa önskar att hon vågade säga ifrån. Snatta VILL hon inte göra. Men hur ska hon kunna säga nej?
Då kommer väl tjejerna tycka att hon är barnslig, feg och töntig?
Lisa förstår inte varför Nova så gärna vill hänga med tjejerna i Näbbet. Hon önskar att det var som förut, när det bara var Nova och hon - ensamma! Vad mycket roligare och mysigare allting var då, tycker hon.

Boken, "Jag blundar och önskar mig något", beskriver verkligen på ett bra och trovärdigt sätt hur tufft det kan vara att hamna i tonåren. När kompisarnas åsikter betyder allt, och så mycket händer både utanpå och inne i kroppen. Den passar alla läsare från 10 år och uppåt, och säkerligen är det många som kommer att känna igen sig i Lisa!
Vill du läsa böckerna om Lisa? Låna dem gärna på Arboga bibliotek.
Titta i vår bibliotekskatalog om de är lediga att låna just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar