söndag 28 oktober 2012

Vem har gjort årets bästa barn- och ungdomsbok?


Nu i veckan meddelades de vilka barn- och ungdomsböcker som valts ut att tävla om att utses till årets bästa bok.
Det är sex olika böcker, som täcker alla åldrar från 3 år och ändå upp i de sena tonåren. Några av dem känner ni igen; "Only väg is upp" skrev jag t ex om alldeles nyligen här på bloggen.
Mårten Melins diktsamling "Jag är världen" var aktuell på bloggen lite tidigare i år, och fick också av mig ett varmt betyg!

Måndagen den 26 november får vi veta om någon av mina favoriter tar hem Sveriges finaste bokpris, Augustpriset!


Böckerna som har chans att vinna priset heter:

Only väg is upp av Emmy Abrahamsson
Jag blundar och önskar mig något av Moa-Lina Croall
Jag älskar Manne av Pija Lindenbaum
Elin under havet av Sofia Malmberg
Jag är världen av Mårten Melin
ABC å allt om D av Nina Ullmaja
Alla finns att låna på Arboga bibliotek, utom seriealbumet "Elin under havet". Den boken är under inköp, och kommer inom kort.

Hur känns det att vara författare och ha chansen att vinna ett fint pris?
I länken nedan kan ni höra och se författarna själva berätta:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar