lördag 22 juni 2013

Semesterläsning!


Nu är min efterlängtade semester här, och arbetet med bloggen kommer att ligga nere under några veckor. Men det bästa med att vara ledig är ju att man hinner läsa lite mera!
Här är några nya ungdomsböcker som jag är väldigt sugen på att läsa nu under semestern:

Suzanne Collins: Gregor från Ovanjord
Sarah Dessen : Blunda och hoppa
Jacqueline Wilson: Det värsta med min syster
Carin Svensson: Av samma blod

Jag älskade Hungerspelen-serien av Suzanne Collins, och är därför otroligt nyfiken på hennes nya serie där 11-årige Gregor har huvudrollen. De nya böckerna riktar sig till lite yngre läsare, och har tydligen lite fantasykänsla. Kan bara bli hur bra som helst!
Jag har nog läst nästan allt som kommit ut på svenska av Sarah Dessen och Jacqueline Wilson.
De brukar skriva precis såna böcker som jag älskar. Härliga, tjocka böcker som handlar mycket om relationer och känslor. Jag har goda förhoppningar om att de nya böckerna ska vara lika bra som deras tidigare titlar!
Carin Svenssons "Av samma blod" vet jag dock inte så mycket om, förutom att den handlar om maffian. Det är ju ett spännande ämne som det kan vara intressant att få lära sig mera om.
En svensk tonåring med italienska rötter, börjar forska i sin familjehistoria. Då upptäcker han att hans familj varit djupt inblandade i maffians grymheter på Sicilien under 19 00-talet.
Jag återkommer med mer utförliga rapporter om böckerna lite senare i sommar.

Jag vill önska alla mina bloggläsare en riktigt skön lässommar!
Glöm inte att Arboga bibliotek har öppet hela sommaren. Där hittar ni alla bra böcker/filmer som jag har tipsat om i bloggen. Se vidare i bibliotekskatalogen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar