onsdag 12 oktober 2011

Trevlig fikaträff!

Under höstterminen deltar jag i en kurs som Högskolan i Borås ordnar. Kursen heter "Utveckla barnbiblioteket" och handlar om hur barn och ungdomar ska bli mer delaktiga i bibliotekets verksamhet.
Vi som som går kursen måste göra en praktisk uppgift där vi testar olika metoder för att lyckas med detta.
Jag ville veta mera om vad barn och ungdomar gör på fritiden, om de läser för nöjes skull, och hur de får tips om vad de ska läsa? Använder de min blogg?
Min metod blev att göra en gruppintervju/ fokusgrupp då vi skulle prata om de här sakerna.
Några supertrevliga tjejer från åk 6 lovade att hjälpa mig, och i tisdags, den 11 oktober, kom de hit till biblioteket för att prata och fika med mig.

Vi höll på i ungefär en timme, och tjejerna gav mig massor av bra tips på hur vi kan göra biblioteket ännu bättre! De önskade att vi ska sätta deckare, hästböcker, sportböcker mm tillsammans på hyllorna. På så sätt blir det lättare att hitta vad man vill ha. En mycket bra idé som jag tror vi ska försöka genomföra!
Ett annat önskemål var att biblioteket skulle ordna en bokcirkel för ungdomar. Det är jag själv väldigt sugen på! Det kommer definitivt bli av så snart som möjligt...
En annan kul grej var att tjejerna ville hjälpa mig att skriva på bloggen! I fortsättningen blir det därmed inte bara Louise som tipsar, utan några till! Jättekul för mig, och för er som läser. Omväxling skadar aldrig!

Tusen tack tjejer för att ni kom tjejer! Det var så trevligt att prata med er, och jag lovar att era idéer kommer att synas i någon form på Arboga bibliotek i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar