söndag 13 mars 2011

Vegas - norsk ungdomsfilm som berör!

Vid den stora barn- och ungdomsfestivalen (BUFF) i Malmö förra året vann den norska filmen Vegas pris som årets bästa film. Sällsynt välförtjänt vinnare måste jag säga!
Vi har precis fått den hit till Arboga bibliotek, och jag passade på att se den förra helgen.

Detta är en helt fantastisk film! Stark, omtumlande, rolig och sorglig!
Allt på en gång! Den passar bäst att se för lite äldre ungdomar, som kan känna igen sig i huvudpersonerna. Jag tycker också att det här är en film som många vuxna bör se.
Speciellt de som i sitt jobb träffar många barn- och ungdomar, som kanske inte mår så bra av olika anledningar.

I filmen möter vi tre ungdomar som hamnat på ett ungdomshem i Bergen. De har olika problem, men ändå det gemensamma att deras föräldrar svikit dem. Och det rejält dessutom!
Föräldrarna dricker för mycket, är våldsamma och allmänt hopplösa figurer som inte klarar av att ta ansvar.
Ungdomarna finner varandra, blir vänner och bildar tillsammans en familj. En familj som ställer upp för varandra, och aldrig sviker. Vad som än händer...

De unga skådespelarna är helt suveräna! Kolla in trailern så ser ni att jag inte ljuger.



Filmen är 1 timme och 50 min lång. Vill du låna filmen? Kolla här i bibliotekets katalog om den finns inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar