torsdag 31 mars 2011

"Naomi & Elys kyssförbudslista" av Rachel Cohn och David Levithan

I sommar åker jag på semester till USA, och kommer då hinna med några dagars besök i New York. Jag har varit där en gång förut, och ser verkligen fram emot att återvända. Det är en sådan otrolig känsla att vara i en stad vars miljöer är så bekanta från böcker, filmer och musikvideos.
Man känner sig helt enkelt som hemma.
Med detta sagt vill jag förklara varför jag just nu är extra fascinerad av New York. Inte konstigt att jag därför var väldigt sugen på att läsa denna ungdomsbok. I "Naomi & Elys kyssförförbudslista" händer nämligen allt mitt i smeten på Manhattan, New York.
Naomi och Ely har varit bästa vänner i evigheter. De bor grannar i samma höghus, och umgås nästan jämt.

När Naomis pappa och Elys mamma blir kära i varandra, håller allt på att gå åt skogen. Ungdomarnas vänskap håller dock trots allt. De bestämmer sig i alla fall att detta får aldrig hända dem. Känslor och sex får aldrig förstöra deras vänskap.

Naomi och Ely gör en kyssförbudslista. Där listar de personer ingen av dem får röra och bli tillsammans med. De allra snyggaste och attraktivaste. De personer som skulle kunna leda till avundsjuka och problem mellan kompisarna Naomi och Ely. Ely är nämligen homosexuell, så om oturen är framme kan Naomi och han bli intresserade av samma killar.

De bästa vännerna har dock hemligheter för varandra, som håller på att förstöra allt.

Naomi är kär i Ely, och Ely är intresserad av Naomis pojkvän. Överlever deras vänskap det stora sveket?

En mysig, annorlunda och rolig ungdomsroman som passar lite äldre tonåringar. Det är intressant att båda vännerna får berätta historien från sin egen synvinkel. Det gör att man får veta hur både tjejer och killar tänker kring vänskap, sex och kärlek.

Vill du låna boken? Kolla här om den finns inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar